Fornyelse av kompetansebevis kan du gjøre selv.

Postet av Trondheim Modellflyklubb den 2. Jul 2024

Kompetansekravene til modellflygere er selve bærebjelken i Modellflyhåndboka. Håndboka er godkjent av Luftfartstilsynet som sikkerhetssystem for modellflyging, og det er denne godkjenningen som gir NLFs medlemmer anledning til å fly høyere enn 120 meter. Det er ikke lov til å fly uten gyldig kompetansebevis dersom Modellflyhåndboka krever det for den aktuelle modelltypen. Eksempelvis er det krav om A-bevis dersom du skal fly et fly som veier mer enn 2 kilo, eller fly drone som veier mer enn 1 kilo. For å fly modell med turbinmotor må du ha kompetansebeviset B-turbin. Med unntak av A-beviset, så går alle bevisene ut på dato etter 3 år og må fornyes. Datasystemet gir dessverre ikke varsel når utløpsdato nærmer seg, og derfor har noen ikke lagt merke til at kompetansebeviset har utløpt. Det er ditt ansvar å påse at kompetansebeviset er gyldig.

Dersom du mener du tidligere har hatt et kompetansebevis, men ikke finner det i Min idrett, så har det mest sannsynlig gått ut på dato. Da må du sende inn skjema for fornyelse til NLF medlemsservice på melwin@nlf.no.