Ny dørlås på Brakka på Udduvoll

Postet av Trondheim Modellflyklubb den 20. Jul 2024

Logg inn på medlemssidene for mere info og kode.

Ny dørlås på brakka Udduvoll

Postet av Trondheim Modellflyklubb den 20. Jul 2024

Vi har skiftet dørlås på brakka da den gamle begynte å fuske innimellom.

På den nye er det krav til 6 siffer på koden så den nye koden er: 019450.

Her er oppskriften på hvordan låsen fungerer.

Fornyelse av kompetansebevis kan du gjøre selv.

Postet av Trondheim Modellflyklubb den 2. Jul 2024

Kompetansekravene til modellflygere er selve bærebjelken i Modellflyhåndboka. Håndboka er godkjent av Luftfartstilsynet som sikkerhetssystem for modellflyging, og det er denne godkjenningen som gir NLFs medlemmer anledning til å fly høyere enn 120 meter. Det er ikke lov til å fly uten gyldig kompetansebevis dersom Modellflyhåndboka krever det for den aktuelle modelltypen. Eksempelvis er det krav om A-bevis dersom du skal fly et fly som veier mer enn 2 kilo, eller fly drone som veier mer enn 1 kilo. For å fly modell med turbinmotor må du ha kompetansebeviset B-turbin. Med unntak av A-beviset, så går alle bevisene ut på dato etter 3 år og må fornyes. Datasystemet gir dessverre ikke varsel når utløpsdato nærmer seg, og derfor har noen ikke lagt merke til at kompetansebeviset har utløpt. Det er ditt ansvar å påse at kompetansebeviset er gyldig.

Dersom du mener du tidligere har hatt et kompetansebevis, men ikke finner det i Min idrett, så har det mest sannsynlig gått ut på dato. Da må du sende inn skjema for fornyelse til NLF medlemsservice på melwin@nlf.no.

Greenkeeper er ferdig

Postet av Trondheim Modellflyklubb den 24. Mai 2024

Da har vi endelig fått tatt vedlikehold på stripa. Mosen er fjernet og fin sand er 'skutt' ned i gresset med det resultat at stripa ble hard og fin.

Vi er veldigfornøyd med resultatet.

Det er nå fullt mulig å fly igjen, men vær litt obs på småstein i stripa. Ta gjerne en runde og plukk litt. Vi har fått fjernet det meste, men det ligger igjen litt her og der.

Luftfartstilsynet vil bøtelegge uregistrerte modellflygere og dronepiloter

Postet av Trondheim Modellflyklubb den 11. Apr 2024

Sesongen er i gang, og skal du fly må du være registrert i droneoperatørregisteret flydrone.no, og ditt registreringsnummer må settes på alle modellene du skal fly med. Nå skal Luftfartstilsynet utføre kontroller på om pilotene er registrert.

Husk at det er først fra 2025 at NLF gjør registreringen for deg, så i år må du sørge for gyldig registrering selv, og ikke glem å merke modellene med ditt operatørnummer.

Luftfartstilsynet har varslet at det koster 2000 kroner å bli tatt for å fly uten registrering. Du kan lese mer om dette her. I tillegg kan Politiet gi bøter fra kr 12 000,- og oppover(!)

Her finner du informasjon om registreringen, inkludert forsikringsinformasjonen som Luftfartstilsynet etterspør.

Må ALLE være registrert?

Ja, men med noen få unntak og det er de som kun flyr med:

• Linestyrte modeller
  • Modeller under 250 gram som ikke har kamera

Info fra NLF finner du her: