Diskusjon » Bygge blogger » Fokke RC Spitfire Mk XIV skala 1/5

• Ulf Hustad
    Ulf Hustad skrev:

Spitfire!

Jeg anskaffet et kit med Spitfire Mk XIV i skala 1/5 før sommeren og har kommet et stykke på vei med byggingen. Det er et kit fra produsenten Fokke RC i Bulgaria, og jeg er vel 3. eier av dette.

Kitet krever en del arbeid da man må selv finne ut hvordan en rekke viktige elementer skal konstrueres og bygges, til forskjell fra f.eks. Top Flite Gold Edition kits der man stort sett bare behøver å følge byggemanualen trinn for trinn. Det følger ikke med byggemanual med Fokke RC kits, bare tegning og materialer (enten short-kit eller kit med komplett mengde materialer som jeg har).

Vingespennet vil være 224 cm og med lang vingekorde tar vingen veldig stor plass i lagring og ikke minst i bilen. Jeg besluttet derfor å ha en 2-delt vinge der bæringen besørges av 2 stk karbonrørforbindelser: Hovedbyrden tas av et ytterrør med 30 mm diameter og indre rør på 27 mm mens det også er lagt inn en tilsvarende sak litt bak på vingen med yttererør 20 mm og indre rør 18 mm. Ved montering settes vingehalvdelene sammen med 2 stk 6 mm nylonbolter før vingen skrus fast i kroppen.

Motorvalg: DLE 61 bensin.

Kroppen er kommet såpass langt at jeg skal starte med planking og samtidig få til fairingen mot høyde- og sideror.

Midtdelene av vingene er kommet langt med innfesting av retracts og festeanordninger mot kroppen. Neste trinn blir å bygge til ytterpanelene.

Legger ved et par bilder, så kommer det mer etter hvert! 

Vennligst logg in for å poste et svar på denne tråden.