Intervju med Gunnar Børseth fra TRMFK i Trønderbladet ifm IMAC stevnet.

Postet av Trondheim Modellflyklubb den 14. Sep 2023

Norgesmesteren fra Hovin hadde nerver: – Jeg svetta så det dugget på brilleglassene

Etter ni års opphold var Gunnar Børseth endelig tilbake på modellflystevne med fjernkontrollen mellom fingrene.

Gunnar Børseth har vært både på landslaget og er tidligere Norgesmester i modellflyging. I helga gjorde han comeback med nervene i høyspenn. FOTO: JONAS FRØLAND

Hovin-mannen Gunnar Børseth har alltid kikket opp mot himmelen og drømt seg bort når et fly har passert over ham.

Tom Sjurseth fra Asker koste seg på Melhus. – Vi kommer rett fra Europamesterskapet i Polen, forteller han. FOTO: JONAS FRØLAND

I helga var han igjen med på et offisielt modellflystevne etter ni års pause.

– Jeg hadde jo en liten drøm om å bli flyger da jeg var ung. Men jeg har alltid stammet, og dessuten ble jeg for lang etter hvert. Så da ble modellfly en veldig bra erstatning, smiler den sympatiske 51-åringen, da Trønderbladet møter ham på feltet ved Gaula som har fått det flotte navnet «Udduvoll Airfield».

Samlingen vokser fort

– Jeg kjøpte mitt første modellfly som fjortenåring i 1986. Og siden har det spist på seg, kan man si. Du skjønner, man krasjer mye i starten og må kjøpe nye fly hele tiden. Den vanen er vond å vende. Man stopper ikke innkjøpsfrekvensen så lett, ler Børseth.

En litt rusten ringrev. Gunnar Børseth fra Hovin liker ikke å skryte av sine bragder med modellfly, men etter hvert kommer sannheten for én dag. FOTO: JONAS FRØLAND

Udduvoll Airfield bød som vanlig på ypperlige flyforhold for deltagerne som kom fra hele Norge. FOTO: JONAS FRØLAND

Når man slutter å krasje, ja da får man et plassproblem kan du skjønne.

– Jeg har vel ti–tolv fly hjemme som er klar til å fly. Og noen som ikke er fly-klar. De fjernstyrte flyene er veldig dyre i innkjøp. Vi snakker vel rundt førti til femti tusen kroner for hvert. Men i brukt tilstand får du ikke mer enn rundt ti tusen kroner tilbake, forklarer han.

Dommere og fire klasser

Det er mange begrep og regler å holde orden på i modellflyverdenen. Børseth forklarer gjerne.

– Konkurransen i helga kalles «IMAC-stevne». IMAC står for International Miniature Aerobatic Club. Det er fire klasser med forskjellig vanskelighetsgrad som dommerne dømmer etter. Jeg deltar på laveste nivå i dag.

Gunner Børseths fly har alle detaljer på plass. FOTO: JONAS FRØLAND

Dommerne var heldigvis i godt humør på Udduvoll i helga. FOTO: JONAS FRØLAND

Han stortrives på flyfeltet ved utløpet av Gaula.

– Her på Udduvoll er det god plass. Samt at vinden ofte kommer fra riktig retning. Vi hater sidevind, og det opplever man sjelden her. Også har vi alltid solen i ryggen, og det er veldig bra.

– Jeg har jo ikke konkurrert siden 2014, så det var nervepirrende å være tilbake. Jeg svettet så det dugget på solbrilleglassene. Det er den berømte tidsklemma som har holdt meg borte så lenge. Men dette ga mersmak, smiler Børseth, før han på tampen kommer med en aldri så liten innrømmelse.

Skriften på veggen. Gaffateip og papir holder fortsatt koken i den tekniske modellflyverdenen. FOTO: JONAS FRØLAND

En herre med bart. Også «piloten» skal ta seg godt ut. FOTO: JONAS FRØLAND

– Jeg må jo kanskje nevne at jeg både har vunnet Norgesmesterskapet i modellflyging, og vært på landslaget i to år, humrer Gunnar Børseth.

Publisert: mandag 4. september 2023 kl. 17:15