Diskusjon » Bygge blogger » Ziroli Panther oppskalert

  • Geir Arnold Nordtvedt Dyrdal
    Geir Arnold Nordtvedt Dyrdal skrev:

    Etter at den gamle pantheren jeg bygde i 2010 ble pensjonert, og nå henger i taket i klubblokalet, har endelig tiden kommet for å bygge en ny.

    Denne gang vil jeg bygge en litt større, så jeg har skalert opp fra 1:6,25 til 1:5 ved å printe ut tegningene i 125% størrelse, på A4 papir og tapet sammen. Planen er å kunne samme turbinen som står i Vulcan, en Wren100i som skyver 10 kilo. Ved å skalere opp 125% blir massen i flyet nærmest doblet, derfor beholder jeg de opprinnelige dimensjonene på treverket for å holde vekta nede. Den gamle veide 10 kilo på takeoff, med en turbin som skyver 6,5 kilo, nå er målet en flyvekt innenfor 15 kilo. Turbin og utstyr vil veie det samme som i den gamle, så det er kun i flykroppen jeg kan spare vekt, derfor bruker jeg 3mm kryssfiner og 2,5mm balsa, som skal dekkes med glassfiber og epoxy/polyurethan-lakk til slutt. Opptrekkbart understell er eget design, og blir en blanding av aluminium og 3D-printet Carbon-filament.

    Bygget er så vidt i gang, skal prøve å poste flere bilder etter hvert...


  • Ole Christian Rønning

    Dette blir et spennende prosjekt å følge med på Geir. 

    Panther er jo et skikkelig tøft fly som flyr veldig bra, men det vet du jo fra før 😊

Vennligst logg in for å poste et svar på denne tråden.