Trmfk tilbyr et kursopplegg for opplæring på modellfly, helikopter og drone.

Kurset er bygget opp i moduler med teori og praktisk trening med instruktør og oppflyging for ferdighetsbevis.

Kurset har følgende læringsmål:

• Du skal bli en trygg modellpilot
  • Du skal kunne gjøre gode vurderinger
  • Du skal operere innenfor tillatte lover og regler
  • Du skal fly trygt for deg selv og de som ser på
  • Kontrollere modellen før og etter flytur
  • Være en god ambassadør for hobbyen

Modulene i kurset:

1. Teoridel ( grunnleggende teori om hvorfor "ting" flyr")
    grunnleggende flyteknikk, litt aerodynamikk, motortyper og risikovurderinger og flysikkerhet, nasjonale og lokale regler
    Teorikvelden avholdes som webinar eller som fysisk kurs.
    Varighet 3-4 timer
  2. Praktisk del - praktisk trening på stripa med instruktør
    Du kan ta med eget fly, ellers har klubben har modeller med tvillingradio.
    Intstruktøren har ansvaret for flyvingen, og med tvillingradioen kan overta styringen hvis det oppstår kritiske situasjoner under opplæringen. Så slipper du ev. å ødelegge eget fly!
    Varighet - bestemmes av elev og instruktør.
  3. Oppflyging - avlegging av ferdighetsprøve. Denne er både teoretisk, med spørsmål fra instruktør om lokale regler og modellflyhåndboka, praktisk (eleven flyr avtalt program) og en refleksjon av gjennomføringen.
    Varighet: 10-15 minutter

Priser:
Del 1 - kr 200,- (anbefales for deg som ikke har a-bevis eller kan vise til langvarig medlemsskap med god praksis med god kjennskap til av modellflyhåndboka og lokale regler)
Del 2 - kr 200,- pr 60 min
Del 3 - gratis (forbundet har et gebyr på kr 85 for utstedelse av beviset)

Klubben har sertifiserte instruktører for ferdighetsbevis i klassene A- modellfly, B-modellfly, A-Helikopter, B-Stormodell, B-Turbin.
For å avlegge eksamen B stormodell må eleven ha A fra før. For å avlegge eksamen B-turbin, må eleven ha A-modellfly og B-stormodell fra før.

For å delta på kurset må du være medlem i TRMFK, og du kan melde deg inn via linken til høyre.

Etter at du er ferdig med kurset må du gjennomgå en 'eksamen' før du kan fly opp til A-Beviset.

Skulle det være ønske om hjelp til å få sjekket om eget fly er sikkert er det mange som kan hjelpe med både elektro, fuel, jetfly, og helikopter.
Er du interressert i noe av dette kan du registrere din interesse på skjemaet for påmelding til kurset

Har du noen spørsmål kan du sende oss en epost til: styret@trmfk.no

Påmelding til modellflyskolen gjør du her
Web eksamen kan du ta her