Diskusjon » Bygge blogger » Top Flite Corsair 60

  • Ulf Hustad
    Ulf Hustad skrev:

    Ka skjer? Corsair!


    Supert med mulighet for å ha byggetråder her på TRMFK-forumet! Jeg overtok en Top Flite Corsair 60-size fra Thomas M for nærmere 2 år siden, et byggesett som var ca halvferdig. Den har vært jobbet med i perioder og etter mer regulær innsats i høst er flyet klar for shakedown. 


    • Vingespenn: 160 cm 
    • Motor: RCGF 15 cc bensin. Motoren er kjørt en time  i benk og jeg satser på at den gir tilstrekkelig power. 
    • Retracts: Robart elektrisk.  

    Denne tråden blir ikke veldig detaljert på byggeprosessen da flyet er ferdig, men jeg kommer tilbake med mer etter shakedown og etter en forhåpentligvis vellykket jomfrutur :-)





  • Ole Christian Rønning

    Tøft fly da Ulf, å kuul blåfarge 😊

  • Ulf Hustad
    Ulf Hustad skrev:

    Shakedown gjennomført i påsken, motoren leverte i overkant av 8000 RPM med en 14 X 8 propell og 16 - 1700 på tomgang. Kjøling: Maks sylinderhodetemperatur var 76 grade, hvilket er helt OK. Lufttemp var da rundt 5 grader, så med lufttemp på 20 grader vil sylinderhodetemp komme opp i 90 grader, også OK.  Da er det bare å se frem til Udduvoll tørker opp og man kan starte flysesongen :-)  

  • Ulf Hustad
    Ulf Hustad skrev:

    Corsair'n har fått noen flights nå. Jomfruturen ble spennende da det måtte en del høyre balanserorstrim til for å få den til å fly rett :-). Motorkraft er OK, men den trenger en del distanse for å ta av. Flyet er muligens ørlite baktungt, men  uten at det er kritisk- og det bidrar til OK egenskaper på bakken. Corsair er stilig i lufta!

Vennligst logg in for å poste et svar på denne tråden.